Blog/Aktualności
Pozwolenie na budowę – pytania i odpowiedzi

Wydzial Architektury to miejsce, ktore wczesniej czy pozniej na pewno odwiedzicie. Wydzial Architektury to rowniez wasz lacznik, pomiedzy wcieleniem w zycie pomyslu na wlasny dom, a jego realizacja. To jak wychowawca w szkole, ktoremu zalezy, zeby jego uczniowie przeszli do nastepnej klasy. To my potencjalni inwestorzy, napedzamy rynek nieruchomosci, osiedlajac sie w danym rejonie. Nic dziwnego, ze organowi wydajacemu ostateczna decyzje, zalezy na urbanizacji konkretnego powiatu.
Sa juz w Polsce takie urzedy, gdzie przychodzi sie i wychodzi z usmiechem na twarzy. Nie wiem jak wygladaja wasze doswiadczenia z Urzedem Gminy czy Starostwem Powiatowym, ale tam gdzie ja zamierzam sie zbudowac, naprawde wystawia sie reke do przyszlych mieszkancow. Pisalam juz o lokalizacji mojej dzialki, przy okazji artykulu poswieconego jej poszukiwaniom ( czytaj →tutaj ). Dla tych z was, odwiedzajacych moja strone po raz pierwszy, zdradzam lokalizacje – okolice Warszawy, powiat legionowski.
Pierwszy kontakt z urzedem w Legionowie mialam zaraz na samym poczatku, przy okazji mapy zasadniczej – wypelnilam wniosek, zaplacilam 12 zl i mape dostalam od reki. To samo z wypisem z rejestru gruntow – wniosek – 50 zl – nie wiem czy trwalo to lacznie 10 minut. W miedzyczasie kilka telefonow informacyjnych – zawsze rzeczowo i konkretnie na temat.
Zblizal sie czas kompletowania wszystkich niezbednych dokumentow potrzebnych, zeby uzyskac pozwolenie na budowe. Zaczelam przegladac strony innych Starostw i Urzedow Miast, pod katem pomocnych informacji. Niemal wszedzie to samo. Suche fakty, przekazane w typowo urzedniczy sposob. Zeby nie byc goloslownym zobaczcie sami. Ponizej 4 wybrane urzedy:
- Miasto Stoleczne Warszawa
- Pomorski Urzad Wojewodzki w Gdansku
- Urzad Miasta Lodzi
- Urzad Miejski we Wroclawiu
Wszystkie podstawowe informacje zostaly zamieszczone, ale wydajac niemal 80 000 pozwolen rocznie (w skali kraju), mozna by bylo pokusic sie o odrobine bardziej przystepny przekaz. Z taka inicjatywa wyszedl wlasnie Urzad Starostwa Powiatowego w Legionowie. Moj urzad 😛 Bylam mile zaskoczona, gdy wchodzac na strone, zobaczylam profesjonalnie przygotowany „Poradnik inwestora”, w przyjemnej i zrozumialej dla kazdego formie. Ktos wykazal sie pomyslowoscia i checia ulatwienia procedur, ktore badz co badz, potrafia zakrecic w zoladku. W poradniku zobaczycie jak krok po kroku uzyskac pozwolenie lub dokonac zgloszenia budowy. To, ze poradnik przygotowany jest dla mieszkancow powiatu legionowskiego, nic nie znaczy. Smialo mozecie korzystac z informacji w nim zawartych – przepisy w calej Polsce sa takie same. Moze nawet jakis kierownik wydzialu rzuci okiem na broszure i wprowadzi podobne ulatwienia u siebie 😉
Zeby pobrac caly poradnik przygotowany przez pracownikow wydzialu architektury Starostwa Powiatowego w Legionowie, kliknij na obrazek ponizej.
Mozesz rowniez wejsc bezposrednio na strone urzedu → powiat-legionowski.pl, kliknac w zakladke → Architektura i Geodezja, kliknac w link → planujesz budowe – pobierz broszure i tam dowiedziec sie wszystkiego.
Oprocz „Poradnika Inwestora”, na miejscu w urzedzie mozna pobrac i wypelnic w towarzystwie strasznie milej i kompetentnej blondynki (nie wiem, czy Pani jest codziennie, ale ile razy bylam w urzedzie, tyle razy przyjmowala petentow) wszystkie potrzebne wnioski. Ta sama przesympatyczna Pani, zanim zostawicie 4 egzemplarze projektu wraz z zalacznikami, raz jeszcze sprawdzi wszystkie wnioski. Jezeli zauwazy blad-wszystko laduje w smietniku 😛 Przynajmniej wniosku wam nikt nie zakwestionuje.
Dodatkowo caly tekst na stronie Urzedu Starostwa Powiatowego w Legionowie jest przygotowany pod katem osob niepelnosprawnych. Wystarczy zaznaczyc Ctrl+C wybrany naglowek, zdanie lub caly akapit, a zaraz obok pojawi sie ikonka glosnika. Po kliknieciu kobiecy glos odczytuje wybrany fragment-swietny pomysl !
Piszecie do mnie wiele wiadomosci z roznymi pytaniami dotyczacymi pozwolenia na budowe. Nie zawsze jestem w stanie odpowiedziec w sposob wyczerpujacy. Postanowilam wiec zaczerpnac informacji u samego zrodla i doprecyzowac frapujace nas wszystkich pytania. Za posrednictwem Pani Joanny Kajdanowicz – naczelnik wydzialu kultury i promocji, rzecznik prasowa Starostwa Powiatowego w Legionowie, udalo mi uzyskac odpowiedzi przygotowane przez pracownikow wydzialu architektury Starostwa Powiatowego w Legionowie. Dodatkowo odpowiedzi zatwierdzil sam naczelnik wydzialu – Pan Pawel Trawkowski. Polowa pytan jest od was, druga czesc ode mnie. Bedzie to wspaniale uzupelnienie i tak swietnie przygotowanego „Poradnika Inwestora”. W imieniu swoim i wszystkich moim czytelnikow – serdecznie dziekuje za poswiecony czas.
Zanim jednak zaprosze was do zapoznania sie z odpowiedziami, jakie w imieniu wydzialu architektury i przygotowali jego pracownicy, chcialabym zabrac glos w temacie – pozwolenia na budowe.
Z czym kojarzy wam sie uzyskanie pozwolenia na budowe? Z dentysta ? Az tak zle? Wszyscy tylko strasza nas urzedami i tym, co trzeba bedzie zrobic, zeby taki dokument otrzymac. Musze przyznac, ze pare lat temu procedura uzyskania zgody na budowe domu, mogla wywolac delikatny bol glowy. Na szczescie nastapil ogromny progres i wiele procesow zostalo uproszczonych. Zmienilo sie rowniez podejscie osob pracujacych w urzedach, dotyczy to nie tylko Starostwa, ale calej sfery budzetowej. Zmienilismy sie takze my – petenci- inwestorzy, chociaz roznie to bywa :-), nadal bywamy roszczeniowi.
Rok 2015 mial byc przelomowy. 20 lutego nastapila nowelizacja Prawa budowlanego, uchwalona przez Sejm i podpisana przez Prezydenta 16 marca tego samego roku. Nowe przepisy weszly w zycie z dniem 28 czerwca 2015 roku. Glownym celem nowelizacji bylo maksymalne uproszczenie procedury przygotowania, rozpoczecia i zakonczenia procesu budowlanego, malych i nieskomplikowanych inwestycji. Drugim zadaniem bylo zniesienie wymogu uzyskania pozwolenia na budowe domow jednorodzinnych, ktore nie ograniczaja w zaden sposob, mozliwosci zabudowy sasiednich dzialek. Po trzecie -przede wszystkim skrocenie uporczywych procedur zwiazanych z rozpoczeciem budowy domu i wprowadzenie zgloszenia budowy bez koniecznosci uzyskania dodatkowego pozwolenia. Milczace przyzwolenie – bo tak w kuluarach nazywa sie zgoda na rozpoczecie prac budowlanych, obowiazuje juz ponad rok. Co wazne – nadal mamy mozliwosc, zlozenia wniosku wraz z zalacznikami w tradycyjny „stary” sposob. Co jeszcze bardziej cieszy, istnieje katalog obiektow, ktorych w ogole nie trzeba nigdzie zglaszac czy wystepowac o pozwolenie.
Zobaczcie co mozecie zbudowac bez informowania kogo kogokolwiek z organu architektoniczno – budowlanego:
- altany i obiekty gospodarcze na Rodzinnych Ogrodach Dzialkowych o powierzchni zabudowy do 35 m2 i dachach ( w zaleznosci od konta nachylenia) od 4 do 5 metrow wysokosci
- miejsce postojowe dla samochodow osobowych – do 10 stanowisk lacznie
- budowa zjazdu (pochylni) dla osob niepelnosprawnych
- budowa malej architektury na prywatnych dzialkach
- budowa ogrodzenia do wysokosci 2,2 metra
- obiekty tymczasowe, do wykorzystania podczas realizacji robot budowlanych
- nie musicie zglaszac budowy instalacji elektroenergetycznej, wodociagowej, kanalizacyjne, cieplnej i telekomunikacyjnej wewnatrz waszego budynku – nadal nalezy zglosic instalacje gazowa
- mozecie przeprowadzic remont obiektow, ktorych budowa nie wymaga pozwolenia na budowe – nadal nalezy zglosic remont blizniakow i szeregowek
- docieplenie budynku do 12 metrow wysokosci
- utwardzenie powierzchni gruntu na waszej dzialce
- instalowanie urzadzen o wysokosci do 3 metrow
- montaz pomp ciepla, paneli fotowoltaicznych o mocy nieprzekraczajacej 40 kW oraz wolno stojacych kolektorow slonecznych
Pewnie wielu z was, czytajac powyzsze przepisy w ogole nie wiedziala, ze kiedykolwiek trzeba bylo to robic 🙂
Przygladajac sie zmianom zachodzacym od ponad 13 miesiecy, trudno nie zauwazyc znaczacej przewagi ” starej metody „ skladania dokumentow. Nikt z moich znajomych nie skorzystal z nowej drogi zgloszenia budowy. Rowniez wy, piszecie o tradycyjnym sposobie ubiegania sie o taki dokument. Nie dalej jak wczoraj napisal do mnie Pan Mariusz, z pytaniem – ktory sposob jest lepszy ? Niestety nie moge odpowiedziec na to pytanie w sposob jednoznaczny, ale widze pewien kierunek. Jednego jestem pewna – dopoki Polacy beda budowac swoje domy, posilkujac sie kredytem hipotecznym, dopoty wnioski o pozwolenie na budowe beda zawsze wiodly prym.
Dlaczego ? Odpowiedz jest banalnie prosta. Banki po stokroc bardziej reflektuja prawomocne pozwolenie na budowe niz ciche przyzwolenie na zgloszenie.
Nie zdziwily mnie szeroko rozpostarte oczy mojego architekta, gdy jedynie wspomnialam o zgloszeniu. Wiedzial co go czeka. Zeby ustalic obszar oddzialywania budynku musialby przeanalizowac az 42 regulacje! Jest to konieczne, zeby ustalic,czy w naszym przypadku mozliwe byloby zgloszenie czy nalezalo by wystapic o pozwolenie. Samo przeczytanie tylu regulacji nie jest jeszcze tragedia, ale sposob interpretacji pozostaje zupelnie dowolny.
Wedlug najnowszych doniesien, ktore rozniosly sie szerokim echem wsrod zainteresowanych – projektantow, prawnikow, inwestorow, procedura „zgloszenia budowy” okazala sie nieudana reforma. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odstapilo od promowania rozwiazania, ktore okazalo sie wadliwe i nie przynioslo zakladanego przez ustawodawce efektu – zdradza wiceminister Zuchowski. Brawo za przyznanie sie do bledu. Rok to okres, w ktorym mozna juz zweryfikowac czy wdrozone pomysly sie sprawdzaja. W tym przypadku Polacy wyraznie dali do zrozumienia, ze wola praktyke od teorii. To dobrze wrozy na przyszlosc – jestesmy coraz bardziej swiadomi. Wiceminister Zuchowski zapowiada, ze w ramach obecnie prowadzonych w ministerstwie prac nad kompleksowa regulacja procesu inwestycyjno-budowlanego, kwestie uzyskiwania zgody budowlanej zostana istotnie przebudowane i usprawnione.
Dlaczego nie wyszlo
Wedlug mnie pierwszy powod zwiazany jest glownie z finansami, czyli kwestia bankowa, o ktorej juz wspomnialam. Malo kogo stac na zbudowanie domu za gotowke. Instytucje finansowe wola prawomocna decyzje od zaswiadczenia, ze nie wniesiono sprzeciwu do budowy domu na zgloszenie. Przy tak duzych kwotach jest to zupelnie zrozumiale. Zreszta od samego poczatku, srodowisko prawnicze bylo w opozycji do niektorych zapisow nowelizacji.
Druga sprawa zwiazana ze sztandarowa idea zmian – czyli uproszczeniem i przyspieszeniem procesu budowlanego w odniesieniu do wiekszosci inwestycji. Zagadnienie dotyczy glownie domow jednorodzinnych, o ile ich obszar oddzialywania miescil sie w calosci na dzialce lub dzialkach, na ktorych zostaly zaprojektowane. Dochodzimy do sedna sprawy – czyli „obszaru oddzialywania”. Na dzien dzisiejszy nie istnieje bowiem, dokladnie sprecyzowany katalog, z ktorego wynikaloby jasno, w jakich sytuacjach obszar oddzialywania wystepuje, a w jakich nie. Brak jasno sprecyzowanych zasad utrudnia proces podejmowania decyzji w zakresie zgloszen budowy, czyli „milczacej zgody” na budowe.
Kolejna kwestia jest pozornie szybsze uzyskanie zgody na budowe. Wedlug nowelizacji ( art. 30 ust. 5 prawa budowlanego), do wykonywania robot budowlanych na podstawie zgloszenia mozna przystapic dopiero, jezeli organ nie wniosl sprzeciwu w terminie 30 dni od doreczenia zgloszenia. Przy zwyklym pozwoleniu urzad ma 65 dni na wydanie decyzji. Jedak wedlug danych zaczerpnietych z Glownego Urzedu Nadzoru Budowlanego, przez rok trwania nowych przepisow, przyspieszenie jest niemal niezauwazalne. Srednio mozna przyjac 2-4 dni do przodu. To zaden zysk.
O wiele powazniejszy problem zauwazyla Najwyzsza Izba Kontroli w sporzadzonym raporcie. Wedlug NIK-u teoretycznie skrocona droga do uzyskania zgody na budowe, moze skonczyc sie dla inwestora koniecznoscia wystapienia o stare pozwolenie na budowe. Dlaczego ? – wiekszosc projektow skladanych przez prywatnych inwestorow, to projekty gotowe-katalogowe, wymagajace jedynie adaptacji przez lokalnego projektanta. Wszystkie zmiany koncepcyjne, dokonywane sa w trakcie budowy. W przypadku starego sposobu- pozwolenia na budowe inwestor ma obowiazek zalaczyc wniosek z projektem zamiennym, ktory uwzglednia obszar wnioskowanej zmiany. Gdy wybierzecie sposob drugi – czyli zgloszenie budowy, zaczynaja obowiazywac zapisy art. 36a ust. 1a prawa budowlanego – istotne odstapienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunkow pozwolenia na budowe jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowe. Istotne odstapienie od projektu budowlanego zlozonego wraz ze zgloszeniem budowy (…), wobec ktorego wlasciwy organ nie wniosl sprzeciwu, jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowe dotyczacej calego zamierzenia budowlanego. Efekt jest taki, ze musimy m.in. dokonac ponownej adaptacji przez projektanta ( dodatkowe koszty) oraz dokupic 4 egzemplarze projektu, plus stracony czas.
Ale to jeszcze nie koniec 🙂 Jest jeszcze jedna, szalenie istotna kwestia, dotyczy oczywiscie „obszaru oddzialywania” waszego przyszlego domu.
Zalozmy czysto hipotetycznie w kierunku na „bardzo prawdopodobne”.
Wasz projektant, wyksztalcony czlowiek z uprawnieniami ma obowiazek ustalenia obszaru oddzialywania waszego przyszlego domu tak, zeby nie wplywal na dzialki waszych sasiadow. Wedlug nowych przepisow architekt musi poniekad przewidziec ich przyszle zagospodarowanie (taki troche wizjoner). Cale dzialanie ma na celu eliminacje wszystkich zagrozen i ograniczen obnizajacych ich potencjal inwestycyjny. Projektant ustalil obszar oddzialywania – idziemy do urzedu dokonac zgloszenia budowy.
W calym procesie zgloszenia nie biora udzialu wlasciciele sasiednich dzialek – ta forma bowiem nie wymaga wszczecia postepowania administracyjnego. Urzad ma 30 dni na wzniesienie sprzeciwu. Mija wskazany termin, jako inwestorzy przyjmujemy do wiadomosci „milczaca zgode” organu administracyjnego, rozpoczynamy budowe.
Ale czy brak sprzeciwu daje nam gwarancje, ze budynek powstaje legalnie?
W zwiazku z tym, ze przepisy dotyczace obszaru oddzialywania budynku sa nadal nie do konca zdefiniowane, moglaby sie wydarzyc rzecz nastepujaca. Wlasciciel sasiedniej dzialki, pomimo iz nie byl strona w postepowaniu, bo zgloszenie nie wymaga wszczecia takiej procedury, ma prawo podwazyc i zakwestionowac budowe – nawet kiedy dom juz stoi wykonczony!!
Co, gdy mleko sie rozlalo ?
Chyba nalezaloby uronic lezke. Wedlug nowego prawa budowlanego, pozwolenia na budowe nie wymaga budowa obiektu, ktorego obszar oddzialywania nie wykracza poza granice dzialki – czyli mowiac/piszac najprosciej na swiecie – wybudowalismy nie zgodnie z prawem, czyli dopuscilismy sie samowoli budowlanej. Dokumentem zabezpieczajacym was byloby pozwolenie na budowe, ktorego przeciez nie macie. Konsekwencje znacie. Samowola budowlana nie ulega przedawnieniu. W najlepszym wariancie dostaniecie wysoka grzywne. Pozostale kary pozostawiam do waszej prywatnej oceny – odsiadka czy decyzja inspektora nadzoru budowlanego o wyburzeniu waszego domu? 🙄 Odrobine pocieszajace jest, ze przedawnieniu podlega odpowiedzialnosc karna…oby nikt nie musial sie przekonac.
Jezeli nadal zastanawiacie sie, ktory sposob bedzie lepszy – zgloszenie czy tradycyjne pozwolenie, moim zdaniem zdecydowanie wygrywa stary sposob, czyli prawomocne pozwolenie na budowe. Byc moze, kiedys ministerstwo udoskonali swoj uproszczony pomysl, jednak dzisiaj, po roku w obiegu, nie byla to udana nowelizacja.
Jak wygladaja statystyki ?
Wedlug GUNB w zeszlym roku wydano 183 766 pozwolen na budowe dla 209 687 obiektow. Odnotowano niewielki spadek wzgledem roku 2014 – 4,87%. Zobaczcie jak wygladalo to w poprzednich latach:
Na budynki mieszkalne wydano 78 994 pozwolenia na budowe, co stanowi 43% ogolnej liczby pozwolen. Po wejsciu nowych przepisow 28 czerwca 2015r., z mozliwosci zgloszenia budowy skorzystalo zaledwie 4 868 podmiotow. W tym samym czasie pozwolen na budowe wydano 39 746.
Wedlug najnowszego raportu (doslownie z zeszlego tygodnia), dotyczacego I polrocza 2016 roku, statystyki wygladaja nastepujaco: decyzji o pozwoleniu na budowe wydano ogolem – 83 420, w tym na budynki jednorodzinne – 37 268.
Meritum -czyli odpowiedzi pracownikow wydzialu architektury Starostwa Powiatowego w Legionowie
Serdecznie zapraszam was do zapoznania sie z odpowiedziami, najbardziej kompetentnych ludzi, ktorzy znaja sie na swojej pracy 🙂
Wniosek o pozwolenie na budowe – czy jest dostepny w wersji elektronicznej do pobrania?
Odp. Druki wniosku o pozwolenie na budowe jak rowniez inne druki dostepne sa w wersji elektronicznej na stronie Powiatu Legionowskiego (www.powiat-legionowski.pl) w Biuletynie Informacji Publicznej.
Czy organ wydajacy pozwolenie na budowe sprawdza rowniez uprawnienia budowlane i zaswiadczenia wykonawcow projektu?
Odp. Stosownie do tresci art. 35 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 t.j.) obowiazkiem organu administracji architektoniczno-budowlanej przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowe lub odrebnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego jest sprawdzenie wykonania – w przypadku obowiazku sprawdzenia projektu, takze sprawdzenia projektu – przez osobe posiadajaca wymagane uprawnienia budowlane i legitymujaca sie aktualnym na dzien opracowania projektu – lub sprawdzenia – zaswiadczeniem wydanym przez wlasciwa izbe samorzadu zawodowego.
Badania geologiczne gruntu – dlaczego sa tak istotne dla przyszlego inwestora. Dlaczego niektore Starostwa wymagaja takich badan, a inne tego nie robia?
Odp. Zgodnie z trescia art. 34 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 t.j.) projekt budowlany powinien zawierac: w zaleznosci od potrzeb, wyniki badan geologiczno-inzynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektow budowlanych. Wymog sporzadzenia badan geologicznych podyktowany jest przez ustawodawce, natomiast uzalezniony jest od rodzaju i zakresu inwestycji.
Czy w przyszlosci badania geotechniczne beda wymagane w kazdym starostwie?
Odp. Jak juz opisano powyzej wymog ten jest podyktowany przez ustawodawce zatem wszelkie zmiany w tym zakresie beda uzaleznione od zmian w przepisach prawa.
Czy mozna zbudowac dom na dzialce rolnej?
Odp. Budynek mozna zbudowac na dzialce rolnej (tj. uzytku rolnym) pod warunkiem, ze dzialka ta zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zostala przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe lub zostala wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu dla tej dzialki okreslajaca taka mozliwosc.
W przypadku uzytkow rolnych, o ktorych mowa w art. 11 ustawy z dnia z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntow rolnych i lesnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 909) przed uzyskaniem pozwolenia na budowe nalezy uzyskac decyzje dotyczaca wylaczenia z produkcji uzytkow rolnych.
Czy mozna zbudowac dom na dzialce lesnej?
Odp. Budynek na dzialce lesnej mozna zbudowac rowniez pod warunkiem, ze dzialka ta zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zostala przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe lub zostala wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu dla tej dzialki okreslajaca taka mozliwosc.
Przed uzyskaniem pozwolenia na budowe nalezy uzyskac decyzje zezwalajaca na wylaczenie gruntow lesnych, przeznaczonych na cele nielesne. Ponadto przy projektowaniu budynku na terenie dzialki, na ktorej znajduja sie uzytki lesne projekt nalezy sporzadzic zgodnie z §272 Rozporzadzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunkow technicznych, jakim powinny odpowiadac budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1422), natomiast w przypadku braku mozliwosci spelnienia tego przepisu, w szczegolnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza sie odstepstwo od przepisow techniczno-budowlanych, o ktorym mowa w art. 9 ustawy Prawo budowlane.
Jezeli w wypisie z rejestru gruntu, nasza dzialka widnieje jako rolna kategorii 5 lub 6, czy nalezy wylaczyc ja z produkcji rolnej?
Odp. Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntow rolnych i lesnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 909) wylaczenie z produkcji uzytkow rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego i organicznego, zaliczonych do klas I, II, III, IIIa, IIIb, oraz uzytkow rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego, a takze gruntow, o ktorych mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2-10, oraz gruntow lesnych, przeznaczonych na cele nierolnicze i nielesne – moze nastapic po wydaniu decyzji zezwalajacych na takie wylaczenie. Wobec powyzszego grunty o uzytkach klasy V i VI wytworzone z gleb pochodzenia organicznego wymagaja uzyskania decyzji zezwalajacej na wylaczenie z produkcji rolnej.
Nowe przepisy budowlane vs stare – czy inwestorzy korzystaja z mozliwosci skroconej procedury tj. zgloszenia budowy? Jak to wyglada w praktyce?
Odp. Po zmianie ustawy Prawo budowlane Inwestorzy nadal chetniej korzystaja z budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowe niz w oparciu o zgloszenie budowy. W ocenie budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie zgloszenia jest mniej korzystna niz na podstawie pozwolenia na budowe. Powyzsze moze wynikac z czasu wydania decyzji o pozwoleniu na budowe budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ktory w wielu przypadkach jest krotszy niz czas przyjecia zgloszenia. Jednoczesnie inwestorzy chetnie korzystaja z mozliwosci realizacji inwestycji na podstawie zgloszenia odnosnie robot budowlanych, o ktorych mowa w art. 29 ust. 1 pkt 19a, a mianowicie polegajacych na budowie sieci:
- elektroenergetycznych obejmujacych napiecie znamionowe nie wyzsze niz 1 kV,
- wodociagowych,
- kanalizacyjnych
- cieplnych
- telekomunikacyjnych
Zgloszenie budowy sieci zwalnia organ administracji architektoniczno-budowlanej z obowiazku zawiadomienia stron o wszczeciu postepowania. Natomiast procedura uzyskania pozwolenia na budowe wymaga zapewnienia stronom czynnego udzialu w postepowaniu, co wymaga wyslania zawiadomienia o wszczeciu postepowania. Przy inwestycjach liniowych jest to bardzo czesto szeroki krag osob i sama korespondencja zajmuje bardzo duzo czasu, co znacznie przedluza czas oczekiwania na decyzje o pozwoleniu na budowe. W przypadku sieci procedura zgloszenia czesto okazuje sie korzystniejsza dla inwestora.
Co oznacza termin „zgloszenie z projektem” i czego dotyczy?
Odp. Stosownie do tresci art. 30 ust. 4b ustawy Prawo budowlane do zgloszenia budowy, o ktorej mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b, i 19a nalezy dolaczyc dokumenty, o ktorych mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1-4. Przepis art. 35 ust. 1 stosuje sie odpowiednio. Wobec powyzszego „zgloszenie z projektem” dotyczy inwestycji polegajacych na:
- budowie wolno stojacych budynkow mieszkalnych jednorodzinnych, ktorych obszar oddzialywania miesci sie w calosci na dzialce lub dzialkach, na ktorych zostaly zaprojektowane
- wolno stojacych parterowych budynkow stacji transformatorowych i kontenerowych stacji transformatorowych o powierzchni zabudowy do 35 m2
- sieci – a) elektroenergetycznych obejmujacych napiecie znamionowe nie wyzsze niz 1 kV, b) wodociagowych, c) kanalizacyjnych, d) cieplnych, e) telekomunikacyjnych
Czy zmiana grubosci scian budynku wzgledem grubosci okreslonej w projekcie moze byc uwazane jako samowola budowlana?
Odp. Zmiana grubosci scian budynku w stosunku do zatwierdzonego projektu budowlanego moze powodowac zmiane jednego z charakterystycznych parametrow budynku tj. kubatury, powierzchni zabudowy, dlugosci i szerokosci. Zgodnie z art. 36a ustawy Prawo budowlane zmiana charakterystycznych parametrow budynku stanowi istotne odstapienie od zatwierdzonego projektu, co jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowe. W przypadku istotnego odstapienia od zatwierdzonego projektu budowlanego z naruszeniem art. 36a ustawy Prawo budowlane nalezy przeprowadzic postepowanie naprawcze przez wlasciwy organ nadzoru budowlanego.
Jakie elementy domu mozna zmienic podczas budowy nie narazajac sie na samowole budowlana?
Odp. Z brzmienia art. 36a ust. 1 ustawy Prawo budowlane wynika, iz istotne odstapienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunkow pozwolenia na budowe jest dopuszczalne po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowe. Tresc art. 36a ust. 5 wyjasnia, co nalezy rozumiec przez istotne odstapienie od zatwierdzonego projektu budowlanego, skoro stwierdza sie w nim, ze nieistotne odstapienie od zatwierdzonego projektu budowlanego nie wymaga uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowe i jest dopuszczalne, o ile nie dotyczy wskazanych w nim okolicznosci.
Mozna zatem powiedziec, ze odstapienia niepowodujace negatywnych skutkow (dopuszczalne) nie moga dotyczyc:
- zakresu objetego projektem zagospodarowania dzialki lub terenu,
- charakterystycznych parametrow obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokosci, dlugosci, szerokosci i liczby kondygnacji,
- zapewnienia warunkow niezbednych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepelnosprawne,
- zmiany zamierzonego sposobu uzytkowania obiektu budowlanego lub jego czesci,
- ustalen miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- zakresu objetego opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, wymaganymi przepisami szczegolnymi.
Czy sa takie budynki, ktorych inwestor nie musi ani zglaszac ani tym bardziej skladac wniosku o pozwolenie na budowe?
Odp. Zgodnie z ogolna zasada sformulowana w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz.290), roboty budowlane mozna rozpoczac jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowe, z zastrzezeniem art. 29-31. Zarowno w literaturze jak i orzecznictwie sadow administracyjnych wielokrotnie podkreslany jest fakt, iz poprzez ustanowienie art. 29-31 w/w ustawy ustawodawca przewidzial wyjatki, ktore sa jedynymi odstepstwami od wskazanej wyzej reguly. Wyjatki te maja charakter katalogu zamknietego i niedopuszczalne jest stosowanie w tym zakresie wykladni rozszerzajacej.
Wobec powyzszego, szczegolowa analiza art. 29 oraz art. 30 ustawy Prawo budowlane pozwala ustalic, jakie budynki mozna budowac jedynie na podstawie zgloszenia budowy, „zgloszenia z projektem” lub bez zgloszenia. Wszystkie budynki nie wymienione w art. 29 wymagaja uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowe, o ktorej mowa w art. 28 ust. 1 ustawy Prawo budowlane.
Czy przebudowa domu, na ktory musimy uzyskac decyzje od odpowiedniego organu wymaga nadal pozwolenia na budowe czy wystarczy zgloszenie?
Odp. Przebudowa budynkow, ktorych budowa wymaga uzyskania pozwolenia na budowe, rowniez wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na przebudowe, na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy Prawo budowlane.
Budynki rekreacji indywidualnej – wedlug nowych przepisow budowlanych zostaly zwolnione z pozwolenia na budowe, przy czym liczba takich budynkow nie moze przekroczyc jednego na kazde 500 m2 powierzchni dzialki. Kiedy domek letniskowy pozostaje „letniskowy”, a kiedy staje caloroczny?
Odp. Zgodnie z definicja zawarta § 3 pkt 7 rozporzadzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunkow technicznych, jakim powinny odpowiadac budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1422 t.j.) poprzez budynek rekreacji indywidualnej (letniskowy) nalezy rozumiec budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku.
Wobec powyzszego, nalezy stwierdzic, ze ustawowa definicja wyklucza mozliwosc calorocznego przeznaczenia budynku rekreacji indywidualnej (letniskowego). Przeznaczenie budynku do calorocznego pobytu spowoduje, ze bedzie on pelnil funkcje budynku mieszkalnego a nie rekreacji indywidualnej (letniskowego).
Z pozwolenia na budowe zwolniono instalacje elektroenergetyczna, wodno-kanalizacyjna, cieplna, telekomunikacyjna wewnatrz budynku. Natomiast zwolnienie nie dotyczy instalacji gazowej. Co zrobic w przypadku kiedy caly budynek nie wymaga pozwolenia na budowe, jak traktowac instalacje gazowa?
Odp. Instalacja gazowa wewnatrz budynku wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowe, o ktorej mowa w art. 28 ust. 1 ustawy Prawo budowlane.
Jednoczesnie zmiana ustawy Prawo budowlane oraz niektorych innych ustaw z dnia 20 lutego 2015 r. wprowadzila mozliwosc realizacji wolno stojacych budynkow mieszkalnych jednorodzinnych, ktorych obszar oddzialywania miesci sie w calosci na dzialce lub dzialkach, na ktorych zostaly zaprojektowane, na podstawie zgloszenia. Z definicji zawartej w art. 3 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane obiektem budowlanym jest budynek wraz z instalacjami zapewniajacymi mozliwosc uzytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.
Wobec powyzszego intencja ustawodawcy byla mozliwosc budowy budynkow mieszkalnych jednorodzinnych bez pozwolenia na budowe takze z instalacjami, m.in. gazowa, a tym samym, ze rowniez jej realizacja w ramach budowy ww. budynku bedzie zwolniona z pozwolenia na budowe, jezeli jest ona przewidziana w projekcie budowlanym takiego obiektu, a projekt jest zgodny z rozporzadzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegolowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. Z 2012 r., poz. 462 z pozn. zm.) i podpisany przez osoby posiadajace odpowiednie uprawnienia budowlane oraz zaswiadczenie o wpisie na liste wlasciwej izby samorzadu zawodowego.
W jakim przypadku inwestor moze rozpoczac roboty budowlane bez oczekiwania na uprawomocnienie sie otrzymanej decyzji?
Odp. Stosownie do tresci art. 130 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz. U. Z 2016 r., poz. 23 t.j.) przed uplywem terminu do wniesienia odwolania decyzja nie ulega wykonaniu. Jesli zatem w postepowaniu w sprawie pozwolenia na budowe poza inwestorem uczestnicza takze inne strony, beda one mialy prawo przez 14 dni wniesc odwolanie od decyzji. Dopiero uplyw 14 dni, w ktorych strony postepowania w sprawie pozwolenia na budowe nie wniosly odwolania, powoduje, ze decyzja o pozwoleniu na budowe staje sie ostateczna i na podstawie takiej decyzji mozna rozpoczac roboty budowlane.
Zgodnie zas z art. 130 § 4 ustawy Kodeks postepowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed uplywem terminu do wniesienia odwolania, gdy jest zgodna z zadaniem wszystkich stron. W prezentowanym w doktrynie stanowisku nie budzi watpliwosci sytuacja, gdy w sprawie wystepuje tylko jedna strona postepowania, a decyzja realizuje w pelni jej zadanie. Wowczas strona postepowania (inwestor) moze wykonac decyzje w momencie jej wydania.
Zjazd z drogi na dzialke – jak uzyskac zgode na budowe?
Odp. Stosownie do tresci art. 29 ust. 1 pkt 11 ustawy Prawo budowlane pozwolenia na budowe nie wymaga budowa zjazdow z drog wojewodzkich, powiatowych i gminnych oraz zatok parkingowych na tych drogach. Budowa tych zjazdow wymaga uprzedniego zgloszenia wlasciwemu organowi, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane.
W zgloszeniu nalezy okreslic rodzaj, zakres i sposob wykonywania robot budowlanych oraz termin ich rozpoczecia. Do zgloszenia nalezy dolaczyc oswiadczenie, pod rygorem odpowiedzialnosci karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomoscia na cele budowlane, oraz w zaleznosci od potrzeb odpowiednie szkice lub rysunki, a takze pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrebnymi przepisami. Do wykonywania robot budowlanych mozna przystapic, jezeli organ nie wniosl, w terminie 30 dni od dnia doreczenia zgloszenia, sprzeciwu, w drodze decyzji.
Budowa zjazdow z drog krajowych natomiast wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowe na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy Prawo budowlane.
Jak dlugo wazne jest pozwolenie na budowe?, jak to sie ma do zgloszenia budowy?
Odp. Decyzja o pozwoleniu na budowe wygasa, jezeli budowa nie zostala rozpoczeta przed uplywem 3 lat od dnia, w ktorym decyzja ta stala sie ostateczna lub budowa zostala przerwana na czas dluzszy niz 3 lata (art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane).
W przypadku nierozpoczecia wykonywania robot budowlanych przed uplywem 3 lat od okreslonego w zgloszeniu terminu ich rozpoczecia, rozpoczecie tych robot moze nastapic po dokonaniu ponownego zgloszenia (ar. 30 ust. 5b ustawy Prawo budowlane).
Weryfikacja formalna zlozonych dokumentow – czego dokladnie dotyczy?
Odp. Weryfikacja formalna polega na sprawdzeniu poprawnosci wypelnienia wniosku o pozwolenie na budowe lub innego wniosku oraz oswiadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomoscia na cele budowlane, jak rowniez na sprawdzeniu kompletnosci zalacznikow niezbednych do wniosku o pozwolenie na budowe.
Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowe – na jakim etapie prac budowlanych mozna to zrobic?
Odp. Na kazdym etapie prac budowlanych od momentu wydania decyzji o pozwoleniu na budowe do czasu zawiadomienia wlasciwego organu nadzoru budowlanego o zakonczeniu budowy lub uzyskania decyzji o pozwoleniu na uzytkowanie obiektu budowlanego mozna dokonac przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowe. Warunkiem przeniesienia decyzji jest zlozenie wniosku w tej sprawie oraz przedlozenie zgody strony, na rzecz ktorej decyzja zostala wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, zlozenie oswiadczenia o przejeciu wszystkich warunkow zawartych w tej decyzji oraz zlozenie oswiadczenia, pod rygorem odpowiedzialnosci karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomoscia na cele budowlane.
Na jakim etapie przygotowan do budowy domu, inwestor powinien rozpoczac poszukiwania kierownika budowy, a w ktorym momencie jest on juz niezbedny?
Odp. Inwestor jest obowiazany zapewnic objecie kierownictwa budowy (rozbiorki) lub okreslonych robot budowlanych oraz nadzor nad robotami przez osobe posiadajaca uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalnosci. Inwestor jest obowiazany zawiadomic wlasciwy organ nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczecia robot budowlanych, dla ktorych jest wymagane pozwolenie na budowe, zgloszenie budowy, o ktorej mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a, lub zgloszenie przebudowy, o ktorej mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1b ustawy Prawo budowlane, dolaczajac na pismie oswiadczenie kierownika budowy (robot), stwierdzajace sporzadzenie planu bezpieczenstwa i ochrony zdrowia oraz przyjecie obowiazku kierowania budowa (robotami budowlanymi), a takze zaswiadczenie wlasciwej izby samorzadu zawodowego.
Wobec powyzszego, na etapie zgloszenia terminu rozpoczecia robot budowlanych niezbedne jest dokonanie przez inwestora wyboru kierownika budowy posiadajacego odpowiednie uprawnienia budowlane, natomiast moment rozpoczecia poszukiwan kierownika budowy stanowi indywidualny interes inwestora.
Adaptacja projektow gotowych – jakie sa najczesciej popelniane bledy w dokumentacji skladanej w pozwoleniu na budowe?
Odp. Najczesciej popelnianymi bledami w adaptacji projektow gotowych sa:
- brak adaptacji instalacji,
- nanoszenie zmian w projekcie przez osoby bez odpowiednich uprawnien,
- pozostawianie roznych projektowanych wariantow odnosnie zaopatrzenia w wode, odprowadzania sciekow czy tez sposobu ogrzewania budynku,
- niedostosowanie kolorystyki elewacji, rodzaju i kolorystyki pokrycia dachowego do ustalen miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- rozbieznosci w opisie projektu zagospodarowania terenu w stosunku do czesci opisowej zawartej w projekcie gotowym.
Czy projekt indywidualny w praktyce niesie za soba mniejsze ryzyko popelnienia bledu przez architekta?
Odp. Organ administracji architektoniczno-budowlanej nie posiada statystyk dotyczacych bledow w projektach indywidualnych.
Kiedy mozemy zameldowac sie w naszym domu?
Odp. W budynku mozna zamieszkac po wykonaniu wszystkich prac budowlanych i zawiadomieniu wlasciwego organu nadzoru budowlanego o zakonczeniu budowy i zamiarze uzytkowania budynku, jesli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doreczenia zawiadomienia, nie zglosi sprzeciwu w drodze decyzji.
Obowiazek meldunkowy polega na zameldowaniu sie w miejscu pobytu stalego lub czasowego i jest po prostu potwierdzeniem stanu faktycznego. Warto dodac, ze zameldowanie powinno byc poprzedzone uzyskaniem zaswiadczenia o nadaniu numeru porzadkowego naszej posesji, ktorego wydanie lezy w kompetencjach wlasciwego urzedu gminy. Uzyskanie takiego zaswiadczenia moze nastapic w dowolnym momencie budowy, a nawet przed jej rozpoczeciem.
Czego dokladnie dotycza obowiazki projektanta w zakresie uzyskania wymaganych opinii uzgodnien i sprawdzen rozwiazan projektowych w zakresie wynikajacym z przepisow?
Odp. Wymagane opinie i uzgodnienia projektu budowlanego podyktowane sa ustaleniami miejscowych planow zagospodarowania przestrzennego oraz przepisow szczegolnych regulujacych wymagania dotyczace projektowanych obiektow budowlanych. Do opinii i uzgodnien nalezy zaliczyc m.in.
- uzgodnienie projektu z Mazowieckim Wojewodzkim Konserwatorem Zabytkow,
- uzgodnienie z Wojewodzkim Sztabem Wojskowym,
- uzgodnienie z Regionalnym Zarzadem Gospodarki Wodnej,
- uzgodnienie z Regionalna Dyrekcja Ochrony Srodowiska, itp.
Co powinien zawierac sporzadzony przez projektanta BIOZ?
Odp. Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczacej bezpieczenstwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczenstwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2003 r., nr 120, poz. 1126) okresla zakres i forme informacji dotyczacej bezpieczenstwa i ochrony zdrowia, planu bezpieczenstwa i ochrony zdrowia oraz szczegolowy zakres rodzajow robot budowlanych, stwarzajacych zagrozenia bezpieczenstwa i zdrowia ludzi.
Ile wynosi oplata skarbowa dotyczaca pozwolenia na budowe?
Odp. Zgodnie z ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o oplacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783) wysokosc oplaty skarbowej za
pozwolenie wydawane na podstawie przepisow prawa budowlanego wynosi:
1) na budowe obiektu budowlanego oraz urzadzen budowlanych zwiazanych z obiektem budowlanym: |
|
a) budynku przeznaczonego na prowadzenie dzialalnosci gospodarczej innej niz rolnicza i lesna: | |
– za kazdy m2 powierzchni uzytkowej | 1 zl |
– nie wiecej niz | 539 zl |
b) budynku sluzacego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym | 14 zl |
c) innego budynku | 48 zl |
d) studni oraz urzadzen do usuwania nieczystosci stalych i sciekow | 20 zl |
e) budowli zwiazanych z produkcja rolna | 112 zl |
f) sieci wodociagowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz drog, z wyjatkiem drog dojazdowych, dojsc do budynkow i zjazdow z drogi, z zastrzezeniem lit. g | 2143 zl |
g) sieci wodociagowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz drog o dlugosci do 1 kilometra | 105 zl |
h) innych budowli | 155 zl |
i) urzadzen budowlanych zwiazanych z obiektem budowlanym | 91 zl |
W przypadku wydawania pozwolenia na budowe budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu oplaty skarbowej nie uwzglednia sie powierzchni mieszkalnej tego budynku.
W przypadku wydawania pozwolenia na budowe obejmujacego wiecej niz jeden obiekt budowlany wymieniony w niniejszym ustepie, oplate skarbowa pobiera sie od kazdego obiektu odrebnie. |
|
2) na przebudowe lub remont obiektu budowlanego oraz na wznowienie robot budowlanych | 50% stawek okreslonych w pkt 1 |
Czy dziennik budowy to dokument, ktory mozemy uzyskac jedynie w starostwie?
Odp. Zgodnie z trescia § 5 Rozporzadzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montazu i rozbiorki, tablicy informacyjnej oraz ogloszenia zawierajacego dane dotyczace bezpieczenstwa pracy i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2002 r., nr 108, poz. 953 z pozn. zm.) „(…) 2. Na poszczegolne strony dziennika budowy organ wydajacy dziennik nanosi pieczecie.
Po opieczetowaniu dziennika budowy organ, o ktorym mowa w ust. 2 wydaje go inwestorowi w terminie 3 dni od dnia:
- w ktorym decyzja o pozwolenie na budowe stala sie wykonalna albo
- w ktorym inwestor nabyl prawo do wykonywania robot budowlanych na podstawie zgloszenia – za zwrotem kosztow zwiazanych z jego przygotowaniem
- Wobec powyzszego wlasciwy organem do opieczetowania i wydania inwestorowi dziennika budowy jest organ administracji architektoniczno-budowlanej, ktory wydal decyzje o pozwoleniu na budowe dla planowej inwestycji lub zaakceptowal zgloszenie budowy.
Organami administracji architektoniczno-budowlanej sa :
- starosta
- wojewoda
- glowny inspektor nadzoru budowlanego
(art. 80 ust.1 ustawy prawo budowlane ), natomiast wlasciwosc organow administracji architektoniczno-budowlanej zostala ustanowiona w art. 82 ustawy prawo budowlane.
Oswiadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomoscia na cele budowlane – gdzie mozna uzyskac wzor lub formularz do pobrania?
Odp. Wszystkie druki i formularze, w tym oswiadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomoscia na cele budowlane znajduja sie na stronie Powiatu Legionowskiego (www.powiat-legionowski.pl) w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Wydziale Architektury Starostwa Powiatowego w Legionowie (Legionowo, ul. Sikorskiego 11, pietro V, w godzinach pracy Urzedu: poniedzialek w godz. 800 – 1800, wtorek – piatek w godz. 800 – 1600).
Zaswiadczenie projektanta o wpisie na liste czlonkow wlasciwej izby samorzadu zawodowego aktualne na dzien opracowania projektu budowlanego – gdzie uzyskac taki dokument?
Odp. Zaswiadczenie o wpisie na liste czlonkow izby samorzadu zawodowego wydaja wlasciwe izby zawodowe.
Czy inwestor musi do wniosku o pozwolenie na budowe dolaczyc oryginal Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego lub (jezeli dotyczy) decyzji o warunkach zabudowy? Czy mozna przedlozyc kopie?
Odp. Stosownie do tresci art. 33 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo budowlane do wniosku o pozwolenie na budowe nalezy dolaczyc decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jezeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja ta musi byc oryginalna (lub poswiadczona przez osoby do tego upowaznione) i ostateczna.
Ustawodawca w ustawie Prawo budowlane nie ustanowil wymogu przedkladania wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowe wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatem inwestor nie ma takiego obowiazku.
Inwestor prywatny a deweloper – czy sa jakies roznice w procesie skladania dokumentow?
Odp. Przepisy ustawy Prawo budowlane nie definiuja pojecia inwestora, nie roznicuja inwestorow ani nie dziela na podmioty prawne i osoby fizyczne, natomiast okreslaja jakie wymagania musi spelniac inwestor i jakie dokumenty przedstawic, aby uzyskac pozwolenie na budowe.
Wobec powyzszego, stosownie do regulacji prawnych wszyscy inwestorzy sa rowno traktowani w oparciu o przepisy prawa.
Czy zdarzylo sie kiedykolwiek, ze pomimo Panstwa usilnych prob i checi pomocy przyszlemu inwestorowi, nie udalo sie wydac pozytywnej decyzji i pozwolenia na budowe ? Co calkowicie wykluczylo taka mozliwosc ?
Odp. Zdarzaja sie sytuacje kiedy Starosta Legionowski jako organ administracji architektoniczno-budowlanej wydaje odmowe zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowe obiektu budowlanego. Podstawowym powodem odmowy udzielenia pozwolenia na budowe jest nieuzupelnienie dokumentacji zgodnie z postanowieniem wydanym na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy Prawo budowlane lub uzupelnienie dokumentacji po uplywie wyznaczonego w postanowieniu terminu.
Jedna odpowiedź do “Pozwolenie na budowę – pytania i odpowiedzi”
Komentowanie zablokowane
Bardzo fajnie prowadzony blog, niezwykle pomocny i wspierający 🙂 za to dziękuję 🙂
Ale (!) robisz niemiłosiernie dużo błędów, w tym także ortograficznych, czasem ciężko się to czyta 🙂
Niemniej gratuluję pomysłu i zaangażowania, również szykuję się do budowy domu i często korzystam z zamieszczonych porad. Także ślę ukłony 🙂
Witaj Agata,
Dzięki za słowa uznania i krytyki również 🙂 Chyba nie jest tak tragicznie z tymi błędami:-) niestety nie zawsze jest czas na skrupulatnie sprawdzanie tekstu, staram się skupić bardziej na merytorycznym przekazie, ale obiecuję poprawę 🙂 3-mam kciuki za twoją budowę, mam nadzieję, że moje wpisy okażą się pomocne.
Pozdrawiam 🙂
Dziękuję za konkretny, a przy tym jak zawsze ciekawy artykuł. Dla mnie to trudne do spotkania w sieci, czy prasie podejście od strony inwestora. Dziękuję czekam na dalsze wpisy.
P.S Zabawny wpis Pani Agaty, to nie jest blog dla purystów językowych i polonistów. Kobieto tu się buduje, a nie pieści zdania, nie ma czasu. Ciężko to jest mi sobie wyobrazić, że coś jest usłane błędami jak keks bakaliami, wedle oczywiście opinii Pani Agaty, a mimo to czyta i jeszcze krytykuje, nie lepiej powędrować na inną stronę po co ta żółć? Czyżby reprezentantka „Dobrej Zmiany”?Ja nie zauważyłem żadnych błędów, a czyta się Panią doskonale, bo są tu konkrety.
Pozdrawiam:-)
Panie Piotrze,
Cieszę się, że moje artykuły są tak przydatne:-) Staram się właśnie od strony inwestora, przedstawić wszystkie etapy budowy i skrócić maksymalnie proces budowlany.
Panie Piotrze, trochę nie potrzebnie oberwało się Pani Agacie:-) Każdy ma prawo wyrazić swoją opinię, po to są właśnie komentarze. Dopóki nikt nikogo nie obraża, niech wszyscy piszą, co chcą. Błędów nie uniknę, ale jeżeli komuś pomogę w budowie domu, uznam to za ogromny sukces 🙂
Pozdrawiam serdecznie
Dlaczego nikt o tym nie pisze ??? przecież ministerstwo powinno o tym powiedzieć głośno !!! Basiu dziękuje, że o tym napisałaś, właśnie składaliśmy wszystko do zgłoszenia, a tu taka niespodzianka. Super post, podaje dalej i jeszcze raz dziękuję!
Witaj Aneta,
W internecie można znaleźć kilka informacji na temat nieudanej nowelizacji prawa budowlanego, nawet wypowiedzi samego ministra, ale rzeczywiście powinno być o wiele więcej. Ciesze się Anetka, że mogłam pomóc 🙂
Pozdrawiam
Dobrze, że w ogóle się przyznali i nie udają, że nic się nie stało. Jak zawsze super artykuł, profesjonalny i bardzo pomocny. Gratuluje zaangażowania i determinacji:-) Ja również wybrałam dom parterowy 🙂
Cześć Gosia
Dzięki, dzięki, dzięki za miłe słowa 🙂 Witam w klubie „parterówek” 🙂
Pozdrawiam